Home » » Ubat Paling Mahal Di Dunia

Ubat Paling Mahal Di Dunia

Ubat sangat diperlukan bagi pesakit untuk menyembuhkan penyakitnya. Sayang, beberapa jenis ubat harganya masih melambung tinggi.

Glybera, yang dikembangkan oleh perusahaan swasta Belanda uniQure, merupakan ubat terapi gen pertama di dunia yang diperkirakan harganya mencapai US $1,6 juta . Tak hairan, ubat ini pun dinobatkan sebagai ubat paling mahal sedunia.

Glybera adalah terapi gen pertama yang disetujui dalam pasar kesihatan independen.

"Terapi ini akan memiliki 'impak yang dramatis' pada pesakit," jelas Profesor John Kastelein, dari University of Amsterdam, seperti dilansir Worldrecordacademy, Jumaat (25/1/2013).



Menurut Joern Aldag, chief executive dari uniQure yang berbasis di Amsterdam, ubat ini dijual dengan harga tinggi kerana terapi gen memulihkan fungsi tubuh alami dan tidak hanya memperbaiki dalam jangka waktu pendek.

Pengubatan dilakukan dengan menggunakan virus untuk melawan LPLD (lipoprotein lipase deficiency), yang dapat menyebabkan peradangan akut pada pankreas.

LPLD mempengaruhi sekitar satu dari sejuta orang, membuat mereka tak memiliki gen penting yang memecah partikel lemak dalam darah. Ini berarti lemak menumpuk dalam darah menyebabkan sakit perut dan peradangan pankreas (pankreatitis) yang mengancam nyawa.

Terapi obat ini menggunakan virus untuk menginfeksi sel-sel otot dengan meng-copy pekerjaan dari gen. Selain obat, cara lain untuk mengelola penyakit ini dengan memiliki diet sangat rendah lemak.


Terima kasih kerana membaca Ubat Paling Mahal Di Dunia. Jika berguna, tolong kongsikan di media sosial.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Tips Berkaitan



0 Komen:

Catat Ulasan