Home » , » PAPA tetap mahu kos RM8,000 ambil amah

PAPA tetap mahu kos RM8,000 ambil amah

Cara senang daftar sendiri pembantu rumah - Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing Malaysia (PAPA) tetap akan mengenakan kos pengambilan pembantu rumah Indonesia sebanyak RM8,000 walaupun menimbulkan pelbagai kontroversi daripada orang ramai.

Presidennya, Jeffrey Foo, berkata pihaknya sedar selepas perkara itu diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, baru-baru ini, pelbagai reaksi diterima menyatakan rasa tidak puas hati terhadap kadar itu.



Tunggu keputusan rasmi



"Saya difahamkan kerajaan Malaysia akan mengadakan pertemuan dengan kerajaan Indonesia untuk menyampaikan kos struktur yang dicadangkan oleh negara ini dan jika perkara ini mendapat persetujuan Indonesia, satu pengumuman rasmi akan dilakukan oleh kerajaan.

"Oleh itu, pihak kami belum lagi menerima pengambilan pembantu rumah kerana masih menunggu keputusan rasmi oleh pihak kerajaan," katanya ketika dihubungi BH, semalam.

Kadar baru yang diperkenalkan oleh kerajaan itu merangkumi tanggungan majikan sebanyak RM6,200 sebagai kos pengambilan Perkhidmat Domestik Indonesia (PDI) dan RM1,800 yang boleh dibuat potongan gaji oleh majikan selama enam bulan.

Cari dan daftar sendiri pembantu rumah


Tapi tak tahu carakanya. Takpe kat google ada banyak tip2 dancara nak dapakan pembantu rumah atau bibik nih kan. Kos pun teramatlah murahnya kalau banding dengan kos ambil pembantu rumah iaitu rm8000 oooo. Mahal tuh belum masuk gaji setiap bulan lagik. Sekarang ni gaji dalam rm600 sebulan, makan plak free je kan.

Jadi, aku galakkan kan korang cari sendiri pembantu rumah dengan menggunakan panduan daftar pembantu rumah asing. Info ini di tulis oleh orang yang berpengalaman dalam hal mendaftar pembantu rumah ini sebab itu adalah kerjanya setiap hari.

Semuga perkongsian ini memberi manfaat kepada semua terutamanya yang nak meninggalkan anak kat rumah untuk pegi kerja.


Terima kasih kerana membaca PAPA tetap mahu kos RM8,000 ambil amah. Jika berguna, tolong kongsikan di media sosial.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Tips Berkaitan



7 Komen:

  1. RM8,000 terlalu tinggi.. Harap kerajaan negotiate supaya dapat kurangkan di bawah RM5,000

    BalasPadam
    Balasan
    1. dulu kos rm4500, tapi mana de ejen2 pembantu rumah ikut harga tuh sebab tu le PAPA terus setuju kalau rm8000 sbbboleh buat duit kat situh.

      Padam
  2. hanya yg berada je mampu oooo

    BalasPadam
  3. mentang-mentang ayam naik harga..rokok naik harga..minyak naik harga..amah pun nak naik harga gak? wahh..

    BalasPadam
  4. harga satu hal, banyak kes lari yang buat majikan trauma...heee
    semoga sistem yang baru lebih jaga dua-dua pihak.

    BalasPadam