Home » , » Larian lembu tanduk berapi di Sepanyol

Larian lembu tanduk berapi di Sepanyol

MEDINACELI, Sepanyol - Penduduk di sini mengadakan festival yang jarang diadakan di tempat-tempat lain di dunia. Dinamakan Toro de Jubilo atau Festival Lembu Api, acara berkenaan berlangsung kelmarin di sebuah dataran utama di bandar ini.

Larian lembu api itu merupakan acara kuno yang berasal dari zaman gangsa.Semasa acara berkenaan diadakan, penduduk mengikat jamung pada tanduk seekor lembu jantan dan api dinyalakan.



Haiwan itu kemudian dilepaskan. Peserta perlu mengelak daripada ditanduk atau terkena api tersebut sehingga jamung berkenaan padam sendiri.Lembu jantan itu dilumur dengan lumpur tebal pada bahagian muka dan belakang untuk mengelakkan haiwan itu melecur. - Kosmo


Terima kasih kerana membaca Larian lembu tanduk berapi di Sepanyol. Jika berguna, tolong kongsikan di media sosial.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Tips Berkaitan



17 Komen:

  1. kadang-kadang, bila dah tidak ada kerja...mula cari kerja yang bahaya

    BalasPadam
    Balasan
    1. mmg takde keje tuh

      Padam
  2. Yang baru ke nie? Kalau selalu festival lembu nie mmg ade kat spain. Tapi xde api.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada api tu yg pelik tuh Joe

      Padam
  3. kesina wat naya dekat binatang tu

    BalasPadam
  4. sangat menakutkan sekali tu...

    BalasPadam
  5. Macam ini pun ada yea. kasihan kat lembu tanduk ada api.

    BalasPadam
  6. Lebih baik dorg letak lampu picit atas kepala lembu tu.. Boleh lembu tu jalan malam-malam

    BalasPadam
  7. tak tau pula ada festival macam ni..selalunya tanpa api kan. Kesian lembu tu

    BalasPadam
  8. tak de benda lain kah nak buat!

    p/s:Entri terbaru saya.... 10 Sebab Kenapa Perlu Memiliki Produk Sendiri

    BalasPadam
  9. hai..kejam sugguh kesian binatang tu apalah depa ni gerrr

    BalasPadam
  10. tak baik buat begitu seksa dia berdosakan admin

    BalasPadam
  11. pelik2 la... byk lg bende lain yg lebih elok

    BalasPadam