Home » , » Pesta tangkap ikan di Tasik Chagan, China

Pesta tangkap ikan di Tasik Chagan, China

Sejumlah penduduk etnik Mongolia menangkap ikan dengan menggunakan teknik yang diamalkan 1,000 tahun lalu.
Mereka menebuk lapisan ais sebelum menggunakan jaring untuk menangkap pelbagai jenis ikan antaranya, ikan kap di Tasik Chagan di wilayah Jilin pada Sabtu lalu.
Suhu di kawasan itu ialah - 22 darjah Celsius.
Ikan pertama yang dapat ditangkap dianggap bertuah dan dijual pada harga kira-kira AS$47,000 (RM154,545).
Suasana di kawasan tasik itu seperti sebuah pesta apabila ribuan orang yang mengambil bahagian untuk menangkap ikan.

Tasik itu mempunyai 70 spesies ikan.
Orang ramai yang menangkap ikan itu memakai topi yang diperbuat daripada bulu haiwan dan baju kulit kambing. - Kosmo



Terima kasih kerana membaca Pesta tangkap ikan di Tasik Chagan, China. Jika berguna, tolong kongsikan di media sosial.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Tips Berkaitan



8 Komen:

  1. Pergh! nikmat tu. Makan belum tentu cukup ni..

    BalasPadam
  2. Wah..mesti meriah acara tangkap ikan inikan..

    BalasPadam
  3. wah asyik banget nih kalau bisa ikutan pesta tangkap ikan. Pasti rame ya :)

    BalasPadam
  4. waow, banyak sangat ikan tu...
    boleh bagi kitorang dak...uhuhu

    BalasPadam
  5. Buat ikan bakar syok ni. Kalau tangkap ikan kat tasik depan rumah kawe, adehhh..2 jam satu ikan jer :D

    BalasPadam
  6. Haha...macam2 hal lah kan diorang ni..

    BalasPadam