Home » , » Cara buat jus betik untuk demam denggi

Cara buat jus betik untuk demam denggi

Cara buat jus betik untuk demam denggi. Sekarang ni kan demam denggi ni makin merebak tetapi tidak lah sampai membimbangkan seluruh Negara. Ada rakan-rakan terdekat yang di syakki kena demam denggi.

Setahu saya la, demam denggi sebab kena gigitan nyamuk aedes yang berkeliaran terutamanya waktu Maghrib. Jangan biarkan anak-anak main luar rumah waktu-waktu Maghrib ni. Sampai ada yang meninggal la kalau kena demam denggi ni. Merbahaya juga ni kan.

Apa yang anda kena buat ialah menjaga kebersihan sekeliling rumah anda. Kalau ada tempat air bertakung tu, cuba bersihkan sebab nyamuk ni suka membiak kawasan-kawasan macam tu. Mencegah lebih baik sebab murah dan tidak memerlukan bahan-bahan kimia untuk kesihatan.


Cara buat jus betik untuk demam denggi


Cara buat jus betik untuk demam denggi

Kalau anda disyakki kena demam denggi, anda akan di masukkan dalam wad, lama juga tu mungkin beberapa hari sebab doctor hendak monitor platlet darah anda. Seingat saya le masa belajar Biologi dulu, platlet darah ni fungsinya untuk pembekuan darah.


Jadi jika platlet darah berkurangan di akibatkan demam denggi, makan darah tidak boleh membuka, darah akan cair. Sebab tu lah aka nada pendarahan pada liang-liang roma.

Selain daripada ubat doctor di hospital, ada rawatan kampng untuk demam denggi ni, bukan rawatan sebenarnya tetapi Cuma sebagai tambahan kepada ubat doktor – jus daun betik dan sup ketam. Nampak tak, pokok-pokok ni banyak khasiatnya seperti buah pisang.

Sekarang saya nak kongsikan tentang cara buat jus daun betik untuk pesakit demam denggi.
Untuk memudahkan anda memahami proses buat jus daun betik ni, sila tengok gambar di bawah – senang sahaja cara nak buatnya, hanya guna daun betik sahaja dan tentunya senang di dapati dan murah.

Amacam, senang nak buat kan jus daun betik ni. Al maklumlah demam denggi ni merbahaya, jadi info ni penting untuk anda, jangan abaikan.

Secara ringkasnya, ambil 2 helai daun betik tua, basuh dan tumbuk tanpa campur air. Ambil jusnya sahaja. Dapat 2 sudu dan minum 3 hari berturut-turut.


Semoga demam denggi orang yang anda sayangi akan cepat sembuh.


Terima kasih kerana membaca Cara buat jus betik untuk demam denggi. Jika berguna, tolong kongsikan di media sosial.

« Previous
« Prev Post
Next »
Next Post »

Tips Berkaitan



0 Komen:

Catat Ulasan